Höstoffer - Mons Kallentoft

Har precis läst ut Mons Kallentofts "Höstoffer", den tredje i raden om Malin Fors vid Linköpingspolisen.



"Regnet vräker ner över slottet Skogså utanför Linköping, dropparna faller tungt över markerna och kroppen som flyter i vallgraven. Advokat Jerry Petersson, nybliven slottsägare och känd för sin hänsynslöshet, kommer inte att ta några fler uppdrag. Men hur har han hamnat i vallgraven?

Kriminalinspektör Malin Fors misstankar riktas snart mot de tidigare ägarna av slottet, den högadliga familjen Fågelsjö, som knappast med glädje kan ha velat sälja sitt släktgods till uppkomlingen Jerry Petersson. Men skulle försäljningen verkligen vara en orsak till mord? Och vem var egentligen människan Jerry Petersson, bakom it-miljonerna, de dyra kostymerna och konsten? Nära Malin, men som på andra sidan en tunn hinna, rör han sig som en skugga genom det som varit hans liv och händelserna som skulle leda fram till hans brutala död."

Vad jag tycker?

Hm. Jag är besviken, fast egentligen visste jag att jag skulle bli det redan innan jag började läsa. Hans tidigare två böcker i samma serie heter "Midvinterblod" och "Sommardöden" o har det kallaste respektive varmaste klimatet i Linköping i mannaminne, typ. Gissa då var en bok som heter "Höstoffer" kan bjuda på för väder..?! Just det - regn, regn och REGN.

Det känns som att författaren behöver ha något att skylla på för att slippa gå in mer på kriminaltekniska termer o det känns .. billigt. Lite mer research om just polisarbete o allt därikring skulle inte skada.

Kort sagt - jag tyckte inte alls att den här boken hade något utöver det vanliga att bjuda på. Den liknar i det närmaste något av Agatha Christie; en story som kräver lite detektivarbete men som inte avslöjar särskilt mycket om hur själva arbetet för att nå en lösning går till.

Läs om ni vill - det är åtminstone häftigt att boken utspelar sig i Linköping även om jag stör mig nåt fruktansvärt på att "Wayne´s Coffee" vid Akademibokhandeln blivit "Robert´s Coffee" med tanke på att både Hemköp o H&M o Hamlet står nämnda...