Sy skötbäddsöverdrag


Symaskinen. Igen? Jag vet inte riktigt vad som har hänt med mig på sistone men jag slås allt oftare av tanken att "vad tusan, det där kan ju inte vara så svårt, det borde väl jag kunna??". Jag vet inte om det är bra eller dåligt egentligen men framförallt är det rätt roligt att testa på sånt jag aldrig gjort tidigare. Jag måste ju göra något om dagarna, annars blir jag tokig här hemma! 

Med tanke på min extremt skrala föräldrapenning måste det också vara billiga saker, och vad är väl billigare än att göra något nytt av sådant man redan har? När Teo var liten köpte jag en hel massa tyg från IKEA för att piffa till lite i klädkammaren som även blev hans "rum". Det blev en del tyg över som bara har legat. Nu är det dock nästan slut, för idag fick jag ännu ett av dessa pysselryck! 


Det bidde ett överdrag till skötbädden! Det var verkligen ett projekt som låg helt på min nivå; jag tömde skötbädden på luft, använde det som mall på tyget (lade till sömsmån), sydde ihop alla sidor förutom "nedre" kortsidan, testade så bädden fick plats, sydde kanterna även från rätsidan för att få till en tydligare kant (för det tycker jag är snyggt) och sist vek jag in kanten nedtill och fållade den. Tänkte eventuellt sätta dit tryckknappar för att det ska bli ännu bättre och skickade sambon för att köpa sådana. Självklart köpte han fel så de jag har känns för lyxiga för att sätta på en skötbädd som bajsas ner... 

Nåja. Det funkar även utan knappar eller knytband eller vad man nu vill ha, och jag är faktiskt rätt nöjd ändå! Tidigare hade vi bara en handduk modell större där men den låg ju aldrig still. Nu blir det handduk som skydd bara, det känns som det kan funka. 

Så. Räds inte för att testa nya saker. Det kan vara lättare än man tror och dessutom bli riktigt bra! 


#1 - - Johanna:

Jättefin ju, blev inspirerad! Jag sydde både babynest och amningskudde när jag var gravid, men inte överdrag till skötdynan.. Det hade jag ju kunnat gjort! Kanske nästa gång :-)

#2 - - Maria:

Snyggt jobbat.